Voksenundervisningens fokus er, at kursisterne opnår nye faglige færdigheder.
Personalet har viden om høretab og om, hvordan et høretab påvirker rammerne for læring hos den enkelte kursist. Derudover er der viden om synsnedsættelser og evt. kombineret syns- og hørenedsættelse.
Der opstilles læringsmål ud fra den enkelte kursists kompetencer, potentialer og ressourcer, og arbejdet mod læringsmålene foregår trinvist i et individuelt planlagt forløb. I forbindelse med Forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning udfører vi testning og udredning udover selve konkrete undervisningsforløb.
Vi arbejder med sproglig og visuel stilladsering v.h.a. dansk tegnsprog, talt dansk, dansk med støttetegn fra dansk tegnsprog, visuelle materialer (billedmateriale, foto, piktogrammer, mindmaps mm.)
Der arbejdes hen imod følgende kompetencer:
-
Læringskompetencer som er evne og vilje til at tilegne sig ny viden.
Metoderne til dette er bl.a. elementer hentet fra neuropædagogik/neuropsykologi, TEACCH, logbøger, hukommelsestræning, differencerede emneopdelte strategier samt evalueringsmetoder med udgangspunkt i SMITTE-modellen, smileys og mindmaps
-
Kommunikationskompetence som er evne til at skabe kommunikativ kontakt, forståelse og effekt i budskaber.
Metoderne til dette er bl.a. dialog og samtale ansigt til ansigt, anvendelse af visuelt og tegnsprogligt materiale , IKT f.eks facetime, skype, IMO mv.,
-
Literacykompetence som er evne til at forstå og anvende skriftlig information
Metoderne til dette er bl.a. OBU-metoder beskrevet i OBU-vejledningen, FVU-metoder beskrevet i FVU-vejledningen, artikulation, mundaflæsning og brug af mundhåndsystem, cd-ord, materialer, der både er visuelle og med tegnsprog og som både har en top-down og bottom-up tilgang/strategi.
Læs mere her eller her
-
Social kompetence som er evne til at skabe konstruktive relationer til andre, forstå egne og andres følelser.
Metoderne til dette er dialog med andre ligestillede, bygge bro og danne samspil med jobcenter, konsulenter m.v., anvendelse af mindmaps til at beskrive og synliggøre hørendes kultur, forstå sansetab, fokus på visuelle og symbolske tegn/billeder/foto – inkluderende metoder er i fokus
-
Relationskompetence som bl.a. er evne til at kunne møde andre mennesker på en positiv og anerkendende måde, danne venskaber og opretholde kontakt til netværk
Metoderne til dette er bl.a. elementer fra neuropædagogik og TEACCH med overskuelighed, forudsigelighed og struktur i kalender, dagsplaner og kontakter, hvor redskaberne visualiseres og gøres tegnsprogssproglige Læs mere om neuropædagogik i voksenundervisningen her og om arbejdet med TEACCH her
-
Demokratisk kompetence som er evne til at øve indflydelse i at træffe valg, ytre sig samt træffe beslutninger i de sammenhænge, som det enkelte individ indgår i.
Metoderne til dette er samtale og dialog i tegnsproglige fællesskaber, visualisering og fokusering vha. materiale tilpasset den enkelte, ved udarbejdelse af egne guidelines
-
Digital kompetence som bl.a. er evne til at kunne drage fordel af digitale løsninger på en meningsfuld måde både i liv, arbejde og læring.
Metoderne til dette er anvendelse af tilgængelige it-redskaber, selvbetjeningsløsninger samt fysiske hjælpemidler til at opnå selvstændighed og selvhjulpenhed, bevidsthed om sikkerhed og beskyttelse af egne dataer. Metoderne er i udgangspunktet værktøjer fra det digitale kompetencehjul som visualiseres og gøres tegnsprogssproglige
Læs evt. mere på:
http://edu.au.dk/viden/video/transformativ-laering-og-identitet/