• Spring navigation over
  • Kontakt
Undervisning og Behandling - CDH. I gode hænder
Region Nordjylland - I gode hænder
  • Borger på Undervisning og Behandling - CDH
  • Ydelser og matchning
  • Om Undervisning og Behandling - CDH
    Om Undervisning og Behandling - CDH

    Om Undervisning og Behandling - CDH

    • Parkeringskontrol på Kollegievej og på Danalien

    • VISO/KaS

    • Mission, vision og værdier

    • Organisation

    • Personale

    • Publikationer

    • Klagemuligheder

    • Kvalitetsmodel

    • Sundhedsfaglige instrukser

    • Takster

    • Facebook

  • Borger på Undervisning og Behandling - CDH
    • Undervisning
      • Børn
      • STU
      • Voksenundervisning
    • Folkeskoletilbud
    • Behandling
    • Materialecentret
    • Kurser og efteruddannelse
    • Døvblindhed
    • Høretab
  • Ydelser og matchning
  • Om Undervisning og Behandling - CDH
  • Tilgaengelighedserklaering
  • Kontakt
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • E-mail
Undervisning og Behandling - CDH

Du er her

  1. Forside
  2. Borger på Undervisning og Behandling - CDH
  3. Undervisning
  4. Voksenundervisning
PRINT DEL
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • E-mail

Borger på Undervisning og Behandling - CDH

  • Undervisning
    • Børn
    • STU
    • Voksenundervisning
  • Folkeskoletilbud
  • Behandling
  • Materialecentret
  • Kurser og efteruddannelse
  • Døvblindhed
  • Høretab

Voksenundervisning

Vi tilbyder en række forskellige kurser for voksne med høretab.

I undervisningen bruger vi bl.a. det avancerede it-værktøj EyeJustRead, som er med til at målrette undervisningen til den enkelte kursist.

Du kan se, hvordan EyeJustRead virker i denne video:

 

Voksne med døvblindhed

Undervisningen for voksne er et tilbud under lov om specialundervisning for voksne nr. 658 af 3.7.2000

Fold alle ud Fold alle sammen

  • Indhold

    Ydelsesbeskrivelse, voksne med døvblindhed:



    Typisk bevilges der 50 lektioners undervisning om året, men antallet af lektioner kan matche mål og behov.

    Undervisningen tilrettelægges med udgangspunkt i den enkeltes behov og dagsform, og der opstilles læringsmål for den enkelte på baggrund af et møde med teamet omkring den enkelte kursist. Lektionerne kan ligge som hele dage eller som få timer over en eller flere perioder.

    Undervisningen kan foregå i undervisningslokaler i CDH's Undervisningsafdeling, eller det kan foregå i kursistens hjem eller på andre lokaliteter (aktivitetstilbud) afhængigt af, hvad der giver mening for den enkelte kursist i forhold til opfyldelse af de opstillede læringsmål.

    Der udarbejdes en skriftlig undervisningsplan med specifikke mål for den enkelte inden undervisningsforløbets start, ligesom der udarbejdes en skriftlig evaluering efter forløbet. Efter hver undervisningsgang sørger underviserne for overlevering til personalet i kursistens botilbud.

    Der arbejdes i små grupper à 2-3 kursister eller 1:1.

    Undervisningen er bygget op med fast struktur og genkendelighed som bærende elementer. Formålet med undervisningen er til stadighed at udvikle elevernes lyst og evne til samvær, samspil og kommunikation. Via elevernes egne kommunikative udspil arbejder vi med at konsolidere allerede opnåede færdigheder og viden samt at bringe den enkelte elev frem til et højere videns- og/eller funktionsniveau. Vi tager højde for, at de kommunikative udspil pga. funktionsnedsættelser på syn og hørelse kan have udspring i andre sansemæssige indtryk.

    Indholdet i undervisningen kan være:

    • Læsning og skrivning

    • Omverdenskendskab

    • Kreative aktiviteter

    • Mad og kost

    • Undervisning i ADL (almindelig daglig levevis)

    • Udeliv


    Kommunikation er det grundlæggende fokuspunkt i al aktivitet og derfor en integreret del af alle undervisningsområder.

  • Metoder og tilgange

    Den kompenserende undervisning for voksne skal afhjælpe eller begrænse følgerne af handicappet døvblindhed gennem kompenserende læringsstrategier.

    En pædagogisk tilgang med udgangspunkt i det dobbelte sansetab, døvblindhed, er grundlaget for de didaktiske overvejelser i forhold til undervisningens indhold og form. Der er således fokus på det sociale, det kommunikative og de fysiske omgivelser. Undervisningen er struktureret, forudsigelig og genkendelig

    Personalet har viden om følgerne af det dobbelte sansetab (nedsættelse af/manglende syn og hørelse). For at kompensere for sansetabet benyttes en taktil tilgang i undervisningen. Sanserne og deres betydning for arbejdet med døvblinde

    Der opstilles læringsmål ud fra den enkelte kursists kompetencer, potentialer og ressourcer, og arbejdet mod læringsmålene foregår i et individuelt planlagt forløb.

    Undervisningen har elementer fra neuropædagogik, relationsteori samt relations- og ressourcepædagogik. Relationsarbejde udgør en stor del af undervisningen, da relationen er grundlæggende for indlæringen, og opbygning af relationer kræver tid for døvblinde personer.

    Metoder:

    • KRAP - Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik Dafolo.dk/krap

    • Teori om kommunikative relationer Matcen.dk/kommunikative-relationer

    • Narrativ tilgang

    • Dialog

       

      Sproglig, taktil og visuel stilladsering v.h.a.:

    • Taktil kommunikation og haptisk kommunikation Om medfødt døvblindhed/sprog og kommunikation

    • Før –sproglig kommunikation (kropslige udtryk, gester og lyde)

    • Referenceobjekter / konkreter

    • Visuelle materialer (billedmateriale, foto, piktogrammer)

    • Enkelttegn og tegnstøttet kommunikation, individuelle tegn

    • Talesprog

    • Braille (punktskrift)

  • Økonomi

    Se mere på Region Nordjyllands hjemmeside.

Voksne med høretab

Fold alle ud Fold alle sammen

  • FVU Læsning

    Indhold

    Forberedende voksenundervisning i dansk for voksne over 18 år med høretab.

    Tilmeldingsskema til FVU læsning, stavning og skriftlig fremstilling

    FVU-infopjece

    FVU-bekendtgørelsen

    Undervisningen i FVU dansk fokuserer på at gøre kursisten i stand til at bruge læsning, skrivning og stavning på et funktionelt niveau i hverdagen.

    Uddannelsen består af fire trin. På alle trin arbejder man med:

    ·At stave ord
    ·At læse og forstå tekster
    ·At skrive
    ·At bruge tekster

    Før undervisningsstart skal kursisten gennemføre en test, som skal vise, hvilken trin han eller hun skal starte på. Kursisten skal også udfylde et interesser og behov-skema, som hans eller hendes undervisningsplan vil tage udgangspunkt i. Undervejs i forløbet evalueres der via logbog.

    I undervisningen bruger vi pc, mobiltelefoner og andet individuelt materiale.

    Efter hvert trin kan kursisten vælge at gå op til en skriftlig prøve og få et bevis. Prøven er et valg, ikke et krav.


    Forberedende voksenundervisning
    Grønlandstorv 14-18
    9210 Aalborg SØ
    Telefon: 31 21 69 69

    Metoder og tilgange

    Undervisningen foregår på tegnsprog og tager udgangspunkt i den enkelte kursist individuelle undervisningsplan og er organiseret i holdundervisning med bl.a. gruppearbejde. Vi arbejder med logbog efter hver undervisningsgang til brug for den løbende evaluering af undervisningens form og indhold.

    Økonomi

    Det er muligt at få Statens VoksenUddannelsesStøtte (SVU), når man går på FVU.

    Se også info om SVU på VUC Nordjyllands hjemmeside.

  • FVU matematik

    Indhold

    Forberedende voksenundervisning (FVU) i matematik for voksne over 18 år med høretab.

    Tilmeldingsskema til FVU i matematik

    Infopjece om FVU

    FVU-bekendtgørelsen

    Undervisningen i FVU matematik fokuserer på at gøre kursisten i stand til at bruge matematikken på et funktionelt niveau i hverdagen. Der vil blive taget udgangspunkt i kursistens hverdag, arbejdsliv og fritidsliv.

    Uddannelsen består af to trin. På begge trin arbejder man med:

    ·At bruge tal
    ·At måle og beregne
    ·At opstille regnestykker til at løse enkle spørgsmål
    ·At forstå matematiske begreber og størrelser
    ·At overskue og vurdere matematisk information
    ·At benytte lommeregner og computer

    Før undervisningsstart skal kursisten gennemføre en test, som skal vise, hvilken trin han eller hun skal starte på. Kursisten skal også udfylde et interesser og behov-skema, som hans eller hendes undervisningsplan vil tage udgangspunkt i. Undervejs i forløbet evalueres der via logbog.

    I undervisningen bruger vi pc, lommeregner, forskellige måleredskaber og andet individuelt materiale.

    Efter hvert trin kan kursisten vælge at gå op til en skriftlig prøve og få et bevis. Prøven er et valg, ikke et krav.



    Forberedende voksenundervisning
    Grønlandstorv 14-18
    9210 Aalborg SØ
    Telefon: 31 21 69 69


    Metoder og tilgange

    Undervisningen foregår på tegnsprog og tager udgangspunkt i den enkelte kursist individuelle undervisningsplan og er organiseret i holdundervisning med bl.a. gruppearbejde. Vi arbejder med logbog efter hver undervisningsgang til brug for den løbende evaluering af undervisningens form og indhold.

    Økonomi

    Det er muligt at få Statens VoksenUddannelsesStøtte (SVU), når man går på FVU.

    Se også info om SVU på VUC Nordjyllands hjemmeside.

  • Kompenserende voksenundervisning

    Indhold

    Ydelsesbeskrivelse for kompenserende voksenundervisning

    Matchningsskema til kompenserende voksenundervisning

    Inspirationskatalog

    Målgruppen for undervisningen er alle voksne med behov for visuel støtte og/eller kompenserende strategier i forbindelse med tilegnelse af nyt stof.

    Indholdet i undervisningen tager udgangspunkt i den enkeltes behov, og der opstilles specifikke, målbare læringsmål for den enkelte. En kursist kan deltage i både ene- og holdundervisning i samme periode. Undervisningen lægges over 15 undervisningsgange i forløb af 15-120 lektioner. Der er to årlige forløb - et i efteråret og et i foråret. Undervisningen kan tilrettelægges som ene- eller holdundervisning. Der laves ansøgninger på konkrete læringsmål til hvert forløb.

    Undervisningen kan foregå i Undervisning og Behandling - CDH's voksenundervisningslokaler, som ligger i tilknytning til Døves Kulturcenter på Grønlandstorv 14. Undervisningen kan også ved behov kan finde sted i kursistens hjem eller på andre lokaliteter.

    Der udarbejdes en skriftlig undervisningsplan med specifikke mål for den enkelte inden undervisningsforløbets start, ligesom der udarbejdes en skriftlig evaluering efter forløbet.

    Der samarbejdes med relevante eksterne parter fx botilbud, jobkonsulenter, sagsbehandlere, døvekonsulenter eller andre.

     


    Metoder og tilgange

    Voksenundervisningens fokus er, at kursisterne opnår nye faglige færdigheder.

    Personalet har viden om høretab og om, hvordan et høretab påvirker rammerne for læring hos den enkelte kursist. Derudover er der viden om synsnedsættelser og evt. kombineret syns- og hørenedsættelse.

    Der opstilles læringsmål ud fra den enkelte kursists kompetencer, potentialer og ressourcer, og arbejdet mod læringsmålene foregår trinvist i et individuelt planlagt forløb. I forbindelse med Forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning udfører vi testning og udredning udover selve konkrete undervisningsforløb.

    Vi arbejder med sproglig og visuel stilladsering v.h.a. dansk tegnsprog, talt dansk, dansk med støttetegn fra dansk tegnsprog, visuelle materialer (billedmateriale, foto, piktogrammer, mindmaps mm.)
     

    Der arbejdes hen imod følgende kompetencer:

     

    • Læringskompetencer som er evne og vilje til at tilegne sig ny viden.

      Metoderne til dette er bl.a. elementer hentet fra neuropædagogik/neuropsykologi, TEACCH, logbøger, hukommelsestræning, differencerede emneopdelte strategier samt evalueringsmetoder med udgangspunkt i SMITTE-modellen, smileys og mindmaps

       

    • Kommunikationskompetence som er evne til at skabe kommunikativ kontakt, forståelse og effekt i budskaber.

      Metoderne til dette er bl.a. dialog og samtale ansigt til ansigt, anvendelse af visuelt og tegnsprogligt materiale , IKT f.eks facetime, skype, IMO mv.,

       

    • Literacykompetence som er evne til at forstå og anvende skriftlig information

      Metoderne til dette er bl.a. OBU-metoder beskrevet i OBU-vejledningen, FVU-metoder beskrevet i FVU-vejledningen, artikulation, mundaflæsning og brug af mundhåndsystem, cd-ord, materialer, der både er visuelle og med tegnsprog og som både har en top-down og bottom-up tilgang/strategi.

      Læs mere på videnomlæsning.dk eller på folkeskolen.dk

       

    • Social kompetence som er evne til at skabe konstruktive relationer til andre, forstå egne og andres følelser.

      Metoderne til dette er dialog med andre ligestillede, bygge bro og danne samspil med jobcenter, konsulenter m.v., anvendelse af mindmaps til at beskrive og synliggøre hørendes kultur, forstå sansetab, fokus på visuelle og symbolske tegn/billeder/foto – inkluderende metoder er i fokus

       

    • Relationskompetence som bl.a. er evne til at kunne møde andre mennesker på en positiv og anerkendende måde, danne venskaber og opretholde kontakt til netværk

      Metoderne til dette er bl.a. elementer fra neuropædagogik og TEACCH med overskuelighed, forudsigelighed og struktur i kalender, dagsplaner og kontakter, hvor redskaberne visualiseres og gøres tegnsprogssproglige Læs mere om neuropædagogik i voksenundervisningen her og om arbejdet med TEACCH her

       

    • Demokratisk kompetence som er evne til at øve indflydelse i at træffe valg, ytre sig samt træffe beslutninger i de sammenhænge, som det enkelte individ indgår i.

      Metoderne til dette er samtale og dialog i tegnsproglige fællesskaber, visualisering og fokusering vha. materiale tilpasset den enkelte, ved udarbejdelse af egne guidelines

       

    • Digital kompetence som bl.a. er evne til at kunne drage fordel af digitale løsninger på en meningsfuld måde både i liv, arbejde og læring.

      Metoderne til dette er anvendelse af tilgængelige it-redskaber, selvbetjeningsløsninger samt fysiske hjælpemidler til at opnå selvstændighed og selvhjulpenhed, bevidsthed om sikkerhed og beskyttelse af egne dataer. Metoderne er i udgangspunktet værktøjer fra det digitale kompetencehjul som visualiseres og gøres tegnsprogssproglige

       

       

      Læs evt. mere på:

       

      http://edu.au.dk/viden/video/transformativ-laering-og-identitet/

       

    Økonomi

    Det er muligt at få Statens VoksenUddannelsesStøtte (SVU), når man går på FVU.

    Se også info om SVU på VUC Nordjyllands hjemmeside

  • OBU Ordblindeundervisning

    Indhold

    OrdBlindeUndervisning, OBU, for voksne over 18 år, som har brug for strategier og metoder, der styrker læse- og skrivevanskeligheder i hverdagen.

    Tilmeldingsskema OBU

    Tilmeldingsskema hensynstagende OBU ENGELSK

    Tilmeldingsskema hensynstagende OBU IT

    Tilmeldingsskema hensynstagende OBU MATEMATIK

    Infopjece om OBU

    Vi tilbyder testning og udredning for evt. ordblindhed gennem standardiseret testmateriale. Testningen munder ud i en skriftlig afdækning, og testes man ordblind, vil der være forslag til fremadrettede tiltag.

    Vi tilbyder også undervisning for ordblinde med lærere med diplomuddannelse i dysleksi. Undervisningen har til formål at lære den enkelte at benytte kompenserende værktøjer, strategier og metoder, som øger mulighederne for at fungere i uddannelse, beskæftigelse, samfunds- og privatliv.

    I undervisningen anvendes IKT, herunder mobiltelefon, tablets og pc. Vi forventer, at kursisten medbringer egne it-hjælpemidler.

    Der udarbejdes individuelle undervisningsplaner med konkrete, målbare læringsmål forud for alle undervisningsforløb. Ved forløbets afslutning udarbejdes en skriftlig evaluering, og der tages stilling til evt. nye læringsmål.


    Forberedende voksenundervisning
    Grønlandstorv 14-18
    9210 Aalborg SØ
    Telefon: 31 21 69 69


    Metoder og tilgange

    Undervisningen kan foregå på tegnsprog eller tegnstøttet kommunikation.

    Undervisningen foregår på små hold.

    Der tages udgangspunkt i den individuelle undervisningsplan, og der er løbende evaluering af undervisningens form og indhold via logbøger.

    Undervisningen kan foregå i dagtimerne, efter arbejdstid eller om aftenen.

    Der er løbende optag – mindst fire gange om året.

    Økonomi

    Undervisningen er gratis.

    Man kan søge Statens Voksenuddannelsesstøtte (SVU), hvis man opfylder betingelserne herfor.

Kontakt

Peter Veje Hangaard

Telefon

92 43 90 76

Mail

pevh@rn.dk
OPDATERET
2. november 2022

Du er her

  1. Forside
  2. Borger på Undervisning og Behandling - CDH
  3. Undervisning
  4. Voksenundervisning

Er du jobsøgende?

  • Ledige job i Region Nordjylland
  • Personalepolitikker
  • Mission, vision og værdier

Hjælpeværktøjer

  • Læs op
  • Adgang med Tegn

Find os på

Tilgængelighedserklæring

    Undervisning og Behandling - CDH | Kollegievej 1 | 9000 Aalborg | EAN 57 98 00 32 80 400 | CVR: 29190941
    Tlf. 97 64 72 00 | fax 97 64 72 44 | Mail cdh@rn.dk | Skriv til os med sikker Digital Post via borger.dk (login med MitID)