Ydelsesbeskrivelse, voksne med døvblindhed:
Typisk bevilges der 50 lektioners undervisning om året, men antallet af lektioner kan matche mål og behov.
Undervisningen tilrettelægges med udgangspunkt i den enkeltes behov og dagsform, og der opstilles læringsmål for den enkelte på baggrund af et møde med teamet omkring den enkelte kursist. Lektionerne kan ligge som hele dage eller som få timer over en eller flere perioder.
Undervisningen kan foregå i undervisningslokaler i CDH's Undervisningsafdeling, eller det kan foregå i kursistens hjem eller på andre lokaliteter (aktivitetstilbud) afhængigt af, hvad der giver mening for den enkelte kursist i forhold til opfyldelse af de opstillede læringsmål.
Der udarbejdes en skriftlig undervisningsplan med specifikke mål for den enkelte inden undervisningsforløbets start, ligesom der udarbejdes en skriftlig evaluering efter forløbet. Efter hver undervisningsgang sørger underviserne for overlevering til personalet i kursistens botilbud.
Der arbejdes i små grupper à 2-3 kursister eller 1:1.
Undervisningen er bygget op med fast struktur og genkendelighed som bærende elementer. Formålet med undervisningen er til stadighed at udvikle elevernes lyst og evne til samvær, samspil og kommunikation. Via elevernes egne kommunikative udspil arbejder vi med at konsolidere allerede opnåede færdigheder og viden samt at bringe den enkelte elev frem til et højere videns- og/eller funktionsniveau. Vi tager højde for, at de kommunikative udspil pga. funktionsnedsættelser på syn og hørelse kan have udspring i andre sansemæssige indtryk.
Indholdet i undervisningen kan være:
• Læsning og skrivning
• Omverdenskendskab
• Kreative aktiviteter
• Mad og kost
• Undervisning i ADL (almindelig daglig levevis)
• Udeliv
Kommunikation er det grundlæggende fokuspunkt i al aktivitet og derfor en integreret del af alle undervisningsområder.