• Spring navigation over
  • Kontakt
Undervisning og Behandling - CDH. I gode hænder
Region Nordjylland - I gode hænder
  • Borger på Undervisning og Behandling - CDH
  • Ydelser og matchning
  • Om Undervisning og Behandling - CDH
    Om Undervisning og Behandling - CDH

    Om Undervisning og Behandling - CDH

    • Parkeringskontrol på Kollegievej og på Danalien

    • VISO/KaS

    • Mission, vision og værdier

    • Organisation

    • Personale

    • Publikationer

    • Klagemuligheder

    • Kvalitetsmodel

    • Sundhedsfaglige instrukser

    • Takster

    • Facebook

  • Borger på Undervisning og Behandling - CDH
    • Undervisning
      • Børn
      • STU
      • Voksenundervisning
    • Folkeskoletilbud
    • Behandling
    • Materialecentret
    • Kurser og efteruddannelse
    • Døvblindhed
    • Høretab
  • Ydelser og matchning
  • Om Undervisning og Behandling - CDH
  • Tilgaengelighedserklaering
  • Kontakt
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • E-mail
Undervisning og Behandling - CDH

Du er her

  1. Forside
  2. Borger på Undervisning og Behandling - CDH
  3. Undervisning
  4. STU
PRINT DEL
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • E-mail

Borger på Undervisning og Behandling - CDH

  • Undervisning
    • Børn
    • STU
    • Voksenundervisning
  • Folkeskoletilbud
  • Behandling
  • Materialecentret
  • Kurser og efteruddannelse
  • Døvblindhed
  • Høretab

STU

Særligt Tilrettelagt Undervisning for dels unge med døvblindhed, dels unge med høretab og andre funktionsnedsættelser.

Den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse retter sig mod unge, der ikke har mulighed for at gennemføre en anden ungdomsuddannelse.

Formålet med STU'en er, at unge med døvblindhed eller med høretab og andre funktionsnedsættelser opnår personlige, sociale og faglige kompetencer til en så selvstændig og aktiv deltagelse i voksenlivet som muligt.

Uddannelsen er et tilbud under Lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov.

STU

Fold alle ud Fold alle sammen

  • Indhold

    Unge med døvblindhed

    Skoledagen starter kl. 08.30, hvor man samles i klasserne, og dagens program gennemgås med de unge. Herefter er der aktiviteter frem til kl. 14.00, hvorefter de unge ledsages hjem eller til taxa/bus. Ved skoledagens afslutning sørger personalet for overlevering til forældre og/eller personale i sociale tilbud.

    Der arbejdes i små grupper à 2-3 elever, indimellem arbejdes der 1:1.

    Undervisningen er bygget op med fast struktur og genkendelighed som bærende elementer. Formålet med undervisningen er, at unge med døvblindhed opnår personlige, sociale og faglige kompetencer til en så selvstændig og aktiv deltagelse i voksenlivet som muligt. Formålet er endvidere at udvikle den unges lyst og evne til samvær, samspil og kommunikation.

    Indholdet i undervisningen består af en række delelementer som bl.a. kan være:

    - Kommunikation
    - Undervisning i boglige fag
    - Identitet, personlig udvikling og social træning
    - Mad og kost
    - Krop, motion og idræt – med Adapted Physical Activities som metode
    - Drama, kultur, kreativitet
    - Udeliv
    - Temabaserede forløb
    - Boundervisning
    - Praktikforløb – i overvejende grad i CDH's Aktivitets- og samværstilbud

    Kommunikation er det grundlæggende fokuspunkt i al aktivitet og derfor en integreret del af alle undervisningsområder.

     

    Unge med høretab og andre funktionsnedsættelser

    Skoledagen starter kl. 08.00 og slutter kl. 13.00. Undervisningen finder sted i lokaler på Grønlandstorv 14, 9000 Aalborg. Lokalerne ligger i tilknytning til Døves Kulturcenter.

    Formålet med uddannelsen er, at eleverne får en så aktiv og selvstændig deltagelse i voksenlivet som muligt. Målet agtes nået via fokus på at afdække og styrke hver enkelt elevs personlige, faglige og sociale kompetencer.

    Indholdet i undervisningen består af en række delelementer fx:

    • Personlig udvikling gennem kommunikation og aktiv deltagelse i sociale hverdagsrelationer

    • Almendannende basisundervisning

    • Arbejds- og beskæftigelsesundervisning

    • Boundervisning

    • Præsentation/afprøvning af forskellige fritidsaktiviteter

    • Værkstedsundervisning

    • Motion

    • Erkendelse af egne muligheder og støttebehov

    • Praktikforløb

    Se også infopjecen om botilbuddet Planethuset, som er for unge voksne med høretab og andre funktionsnedsættelser.

  • Metoder og tilgange

    Metoder og tilgange, STU, unge med døvblindhed

    En pædagogisk tilgang med udgangspunkt i det dobbelte sansetab, døvblindhed, er grundlaget for de didaktiske overvejelser i forhold til undervisningens indhold og form. Der er derfor fokus på det sociale, det kommunikative og de fysiske omgivelser. Undervisningen er struktureret, forudsigelig og genkendelig, og der lægges stor vægt på elevernes individuelle udvikling gennem kommunikation og etablering af sociale relationer.

    Personalet har viden om følgerne af det dobbelte sansetab (nedsættelse af/ manglende syn og hørelse). For at kompensere for sansetabet benyttes en taktil tilgang i undervisningen. Den kompenserende undervisning skal afhjælpe eller begrænse følgerne af handicappet døvblindhed. Sanserne og deres betydning for arbejdet med døvblinde

    Der opstilles læringsmål ud fra den enkelte elevs kompetencer, potentialer og ressourcer, og arbejdet mod læringsmålene foregår i et individuelt planlagt forløb med særligt fokus på relationen. Undervisningen tager overvejende afsæt i tværfaglige temaer

    STU på CDH indbefatter undervisning, træning og praktiske aktiviteter, som foregår i tæt samarbejde med botilbuddet, aktivitetstilbuddet og andre samarbejdsparter herunder forældre.

    Undervisningen har elementer fra neuropædagogik, relationsteori samt relations- og ressourcepædagogik. Relationsarbejde udgør en stor del af undervisningen, da relationen er grundlæggende for indlæringen, og opbygning af relationer kræver tid for døvblinde personer.

    Metoder:

    • ICDP – metode til at arbejde med samspil og relationer Dansk center for icdp

    • KRAP - Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik Dafolo.dk/krap

    • Pædagogisk massage. www.cfpm.dk

    • Teori om kommunikative relationer Matcen.dk/kommunikative-relationer

    • Videoanalyse

    • Gardners teori om multiple intelligenser

    • Narrativ tilgang

       

      Sproglig, taktil og visuel stilladsering v.h.a.:

    • Taktil kommunikation og haptisk kommunikation Om medfødt døvblindhed/sprog og kommunikation

    • Før –sproglig kommunikation (kropslige udtryk, gester og lyde)

    • Referenceobjekter / konkreter

    • Visuelle materialer (billedmateriale, foto, piktogrammer)

    • Enkelttegn og tegnstøttet kommunikation, individuelle tegn

    • Talesprog

    • Braille (punktskrift)

     

    Metoder og tilgange, STU, unge med høretab

    Undervisningens indhold og form er præget af den enkelte elevs behov. Personalet har viden om høretab og om, hvordan et høretab påvirker rammerne for læring hos den enkelte elev. For at kompensere for høretabet og/eller muligheden for at udtrykke sig oralt benyttes dansk tegnsprog, dansk tale og dansk tale med støttetegn. Derudover benyttes materialer der er tilrettelagt ud fra en visuel tilgang.

    Der opstilles læringsmål ud fra den enkelte elevs kompetencer og potentialer, og arbejdet mod læringsmålene foregår i et individuelt planlagt forløb og gennemføres i en struktureret undervisningsform, tilpasset den enkelte elev i forhold til dennes forudsætninger og behov.

    I STU fokuseres der på undervisning, træning og praktiske aktiviteter, som foregår i tæt samarbejde med bodelen, det sociale nærmiljø, praktiksteder og andre samarbejdspartner, herunder forældre.

    I STU på CDH tilbyder vi undervisning i kreativt værksted, træværksted, træningskøkken og lokalt motionscenter ligesom vi arrangerer oplevelsesture og laver brobygning mod aktiviteter i voksenlivet.

    Undervisningen tager udgangspunkt i relations- og ressourceorienteret pædagogik med elementer fra neuropædagogik.

    Metoder:

    • ICDP – metode til at arbejde med samspil og relationer  Danskcenter for icdp

    • KRAP - Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik Dafolo.dk/krap

    • TEACCH - en struktureret pædagogisk referenceramme, der indebærer målrettet, systematisk og struktureret arbejde med opbygningen af et miljø, som er forudsigeligt og overskueligt.

    • Transformativ læring Aarhus Universitet Asterisk

    • Kommunikation gennem dialog mod refleksion

       

       

      Sproglig, taktil og visuel stilladsering v.h.a.:

       

    • Dansk tegnsprog

    • Talt dansk

    • Dansk med støttetegn fra dansk tegnsprog

    • Visuelle materialer (billedmateriale, foto, piktogrammer, Boardmaker-materiale)

       

       

  • Økonomi

    Elever med høretab og yderligere funktionsnedsættelser, som vil optages på STU-uddannelsen, skal gennem egen UU-vejleder i hjemkommunen søge om bevilling.

Kontakt

Peter Veje Hangaard

Telefon

92 43 90 76

Mail

pevh@rn.dk
OPDATERET
14. juli 2021

Du er her

  1. Forside
  2. Borger på Undervisning og Behandling - CDH
  3. Undervisning
  4. STU

Er du jobsøgende?

  • Ledige job i Region Nordjylland
  • Personalepolitikker
  • Mission, vision og værdier

Hjælpeværktøjer

  • Læs op
  • Adgang med Tegn

Find os på

Tilgængelighedserklæring

    Undervisning og Behandling - CDH | Kollegievej 1 | 9000 Aalborg | EAN 57 98 00 32 80 400 | CVR: 29190941
    Tlf. 97 64 72 00 | fax 97 64 72 44 | Mail cdh@rn.dk | Skriv til os med sikker Digital Post via borger.dk (login med MitID)