En pædagogisk tilgang med udgangspunkt i elevens sansemæssige udfordringer er grundlaget for de didaktiske overvejelser, som vi foretager i forbindelse med undervisningens indhold og form. Der er derfor fokus på det sociale, det kommunikative og de fysiske omgivelser. Undervisningen er struktureret, forudsigelig og genkendelig, og vi lægger stor vægt på elevernes individuelle udvikling gennem kommunikation og etablering af sociale relationer.
Personalet har viden om følgerne af sansemæssige udfordringer, og undervisningen skal afhjælpe eller begrænse følgerne disse.
Der opstilles læringsmål ud fra den enkelte elevs kompetencer og potentialer, og arbejdet mod læringsmålene foregår i et individuelt planlagt forløb.
Undervisningen har elementer fra neuropædagogik samt relations- og ressourceorienteret pædagogik. Relationsarbejde fylder meget i undervisningen, da relationen er grundlæggende for indlæringen, og opbygning af relationer kræver tid for børn med sansemæssige udfordringer.
Metoder, som vi benytter:
• ICDP – metode til at arbejde med samspil og relationer Dansk Center for icdp
• KRAP - Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik
• TEACCH - en struktureret pædagogisk referenceramme, der indebærer målrettet, systematisk og struktureret arbejde med opbygningen af et miljø, som er forudsigeligt og overskueligt
• Pædagogisk massage cfpm.dk
• Teori om kommunikative relationer Matcen.dk/kommunikative-relationer
• Videoanalyse
• Nærmeste udviklingszone
• Gardners teori om multiple intelligenser
Sproglig, taktil og visuel stilladsering ved hjælp af:
• Talesprog
• Enkelttegn og tegnstøttet kommunikation, individuelle tegn
• Førsproglig kommunikation (kropslige udtryk, gester og lyde)
• Taktil kommunikation og haptisk kommunikation
• Referenceobjekter/konkreter
• Visuelle materialer (billedmateriale, foto, piktogrammer, Boardmaker-materiale)