• Spring navigation over
  • Kontakt
Undervisning og Behandling - CDH. I gode hænder
Region Nordjylland - I gode hænder
  • Borger på Undervisning og Behandling - CDH
  • Ydelser og matchning
  • Om Undervisning og Behandling - CDH
    Om Undervisning og Behandling - CDH

    Om Undervisning og Behandling - CDH

    • Parkeringskontrol på Kollegievej og på Danalien

    • VISO/KaS

    • Mission, vision og værdier

    • Organisation

    • Personale

    • Publikationer

    • Klagemuligheder

    • Kvalitetsmodel

    • Sundhedsfaglige instrukser

    • Takster

    • Facebook

  • Borger på Undervisning og Behandling - CDH
    • Undervisning
      • Børn
      • STU
      • Voksenundervisning
    • Folkeskoletilbud
    • Behandling
    • Materialecentret
    • Kurser og efteruddannelse
    • Døvblindhed
    • Høretab
  • Ydelser og matchning
  • Om Undervisning og Behandling - CDH
  • Tilgaengelighedserklaering
  • Kontakt
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • E-mail
Undervisning og Behandling - CDH

Du er her

  1. Forside
  2. Borger på Undervisning og Behandling - CDH
  3. Undervisning
  4. Børn
PRINT DEL
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • E-mail

Borger på Undervisning og Behandling - CDH

  • Undervisning
    • Børn
    • STU
    • Voksenundervisning
  • Folkeskoletilbud
  • Behandling
  • Materialecentret
  • Kurser og efteruddannelse
  • Døvblindhed
  • Høretab

Børn

Folkeskoletilbud for børn med døvblindhed og for børn med høretab. Høretabet kan være ledsaget af andre funktionsnedsættelser, eksempelvis autisme, udviklingshæmning og diverse syndromer.

Vi tilbyder desuden undervisning efter Folkeskoleloven for børn, som har andre sansemæssige udfordringer, bl.a. funktionelt høretab. Det kan eksempelvis være børn, som har behov tegn til tale, dansk med støttetegn, tegnsprog og/eller behov for at være i et taktilt kommunikationsmiljø, børn, som har charge syndrom, udfordringer inden for autismespektret, cerebral parese, sjældne handicaps, progredierende lidelser, særlige og/eller sjældne syndromer, børn med funktionsnedsættelser uden specifik diagnose eller børn med behov for særlig skærmet skolegang.

Uanset, hvilken slags udfordringer der er tale om, tager vi udgangspunkt i barnets individuelle funktionsniveau, ikke i diagnosen. 

Se også side, hvor bl.a. videoer fra hverdagen her hos os ser ud.


Undervisningen er et tilbud under Folkeskoleloven § 20, stk. 3.

Infopjece: Har dit barn udfordringer med både at se og høre?
Om de højt specialiserede tilbud til børn og unge med kombineret syns- og hørenedsættelse og andre funktionsnedsættelser, som Området for Kommunikation og Specialpædagogik tilbyder.

Infopjece: Højt specialiseret undervisning til børn med høretab og andre funktionsnedsættelser
Kortfattede præsentationer af hver enkelt undervisningstilbud, metoder og tilgange i Undervisningsafdelingen, eksterne undervisningsydelser, som kan tilkøbes, samt en families personlige erfaring med tilbuddene her hos os.

Infopjece: Eksterne ydelser
Om de højt specialiserede, fleksible og individuel tilrettelagte eksterne ydelser, som Området for Kommunikation og Specialpædagogik har til børn og unge med funktionsnedsættelser. Det handler bl.a. om fjernundervisning og rejsehold af specialuddannede lærere til lokale skoler med elever med høretab.

Infopjece: Tegn til dit barn
Foreningen til Pårørende til Døve og Hørehæmmede Børn har udgivet denne pjece. Materialet er tænkt som en inspiration til, hvordan man under forskellige omstændigheder og på forskellige måder kan bruge hænderne til at kommunikere med.

Børn med døvblindhed

Fold alle ud Fold alle sammen

  • Indhold

    Ydelsesbeskrivelse - Undervisning af børn med kombineret syns- og hørenedsættelse/døvblindhed

    Efterskolelignende tilbud, 10. klasse

    Skoledagen starter kl. 08.00 med understøttende undervisning på elevhjemmet eller i klasserne. Kl. 08.30 samles elever og personale i klasserne, og der er gruppeundervisning frem til kl. 14.00. Herefter ledsages eleverne til taxa/skolebus eller til elevhjemmet.

    Ved skoledagens afslutning sørger personalet for overlevering til forældre og/eller personale i sociale tilbud.

    Der arbejdes i små grupper à 2-3 elever, indimellem arbejdes der 1:1.

    Undervisningen er bygget op med fast struktur og genkendelighed som bærende elementer. Formålet med undervisningen er til stadighed at udvikle elevernes lyst og evne til samvær, samspil og kommunikation. Via elevernes egne kommunikative udspil arbejder vi med at konsolidere allerede opnåede færdigheder og viden samt at bringe den enkelte elev frem til et højere videns- og/eller funktionsniveau. Vi tager højde for, at de kommunikative udspil pga. funktionsnedsættelser på syn og hørelse kan have udspring i andre sansemæssige indtryk.

    Indholdet i undervisningen er, alt efter elevens funktionsniveau:

    ·Dansk
    ·Matematik
    ·Kreative fag
    ·Alle øvrige fag fra folkeskolens fagrække, hvor det er relevant
    ·Undervisning i ADL (almindelig daglig levevis)
    ·Motoriske aktiviteter
    ·Omverdenskendskab
    ·Emneundervisning
    ·Mobility-undervisning
    ·Syns-, tale- og høreundervisning

    Kommunikation er det grundlæggende fokuspunkt i al aktivitet og derfor en integreret del af alle undervisningsområder.

  • Metoder og tilgange

    En pædagogisk tilgang med udgangspunkt i det dobbelte sansetab, døvblindhed, er grundlaget for de didaktiske overvejelser i forbindelse med undervisningens indhold og form. Der er derfor fokus på det sociale, det kommunikative og de fysiske omgivelser. Undervisningen er struktureret, forudsigelig og genkendelig, og der lægges stor vægt på elevernes individuelle udvikling gennem kommunikation og etablering af sociale relationer.

    Personalet har viden om følgerne af det dobbelte sansetab (nedsættelse af/manglende syn og hørelse). For at kompensere for sansetabet benyttes en taktil tilgang i undervisningen. Den kompenserende undervisning skal afhjælpe eller begrænse følgerne af handicappet døvblindhed. Sanserne og deres betydning for arbejdet med døvblinde

    Der opstilles læringsmål ud fra den enkelte elevs kompetencer og potentialer, og arbejdet mod læringsmålene foregår i et individuelt planlagt forløb.

    Undervisningen har elementer fra neuropædagogik, relationsteori samt relations- og ressourcepædagogik. Relationsarbejde fylder meget i undervisningen, da relationen er grundlæggende for indlæringen, og opbygning af relationer kræver tid for døvblinde personer.

    Metoder:

    • ICDP – metode til at arbejde med samspil og relationer Danskcenter for icdp

    • KRAP - Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik Dafolo.dk/krap

    • Pædagogisk massage. www.cfpm.dk

    • Teori om kommunikative relationer Matcen.dk/kommunikative-relationer

    • Videoanalyse

    • Gardners teori om multiple intelligenser

       

      Sproglig, taktil og visuel stilladsering v.h.a.:

       

    • Taktil kommunikation og haptisk kommunikation

    • Før –sproglig kommunikation (kropslige udtryk, gester og lyde)

    • Referenceobjekter / konkreter

    • Visuelle materialer (billedmateriale, foto, piktogrammer)

    • Enkelttegn og tegnstøttet kommunikation, individuelle tegn

    • Talesprog

    • Braille (punktskrift)

       


  • Økonomi

    Økonomi

    Se takster på Region Nordjyllands hjemmeside (se under "Relaterede filer" på den side, du kommer ind på).

Børn med høretab

Fold alle ud Fold alle sammen

  • Indhold

    Indhold

    Ydelsesbeskrivelse: Børn med høretab og evt. yderligere funktionsnedsættelser 2017

    Ydelsesbeskrivelse: 10. klasse, børn med høretab og andre funktionsnedsættelser

    Skoledagen starter kl. 08.00 og slutter kl. 14.30. Ved skoledagens afslutning sørger personalet for overlevering til forældre og til personale i fritids-/aflastningstilbud ved behov.

    Der arbejdes i grupper à 2-6 elever, i helt særlige situationer arbejdes der 1:1.

    Undervisningen er bygget op med fast struktur og genkendelighed som bærende elementer. Undervisningen er baseret på Folkeskolens formålsparagraf. Vi følger det vejledende timetal for Folkeskolen. Der kan søges om dispensation for deltagelse i visse fag ud fra konkrete vurderinger.

    Der udarbejdes individuelle undervisningsplaner, som justeres løbende hen over skoleåret.


  • Metoder og tilgange

    Metoder og tilgange

    Undervisningens indhold og form er præget af den enkelte elevs behov. Personalet har viden om høretab og om, hvordan et høretab påvirker rammerne for læring hos den enkelte elev. For at kompensere for høretabet og/eller muligheden for at udtrykke sig oralt benyttes dansk tegnsprog, dansk tale og dansk tale med støttetegn. Derudover benyttes materialer, der er udarbejdet ud fra en visuel tilgang, ligesom vores fysiske rammer er indrettet, så der er de bedst mulige visuelle betingelser.

    Der opstilles læringsmål ud fra den enkelte elevs kompetencer og potentialer, og arbejdet mod læringsmålene foregår i et individuelt planlagt forløb og gennemføres i en struktureret undervisningsform, tilpasset den enkelte elev i forhold til dennes forudsætninger og behov.

    Undervisningen tager udgangspunkt i relations- og ressourceorienteret pædagogik med elementer fra neuropædagogik.

    Metoder:

    • ICDP – metode til at arbejde med samspil og relationer relationspsykologi.dk - icdp

    • KRAP - Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik Dafolo.dk/krap

    • TEACCH - en struktureret pædagogisk referenceramme, der indebærer målrettet, systematisk og struktureret arbejde med opbygningen af et miljø, som er forudsigeligt og overskueligt.

    • Pædagogisk massage. www.cfpm.dk

    • Nærmeste udviklingszone

    • Gardners teori om multiple intelligenser

       

       

      Sproglig, taktil og visuel stilladsering v.h.a.:

       

    • Dansk tegnsprog

    • Talt dansk

    • Dansk med støttetegn fra dansk tegnsprog

    • Visuelle materialer (billedmateriale, foto, piktogrammer, Boardmaker-materiale)

  • Økonomi

    Økonomi

    Se takster på Region Nordjyllands hjemmeside (se under "Relaterede filer" på den side, du kommer ind på).

Børn med sansemæssige udfordringer

Fold alle ud Fold alle sammen

  • Indhold

    Indhold

    Skoledagen starter kl. 08.00 og strækker sig frem til kl. 14.30. Herefter ledsages eleverne til taxa/skolebus eller hjem til botilbuddet.
    Ved skoledagens afslutning sørger personalet for overlevering til forældre og/eller personale i aflastnings- eller botilbud.

    Vi underviser, som udgangspunkt, i små grupper à 2-3 elever, men der er også mulighed for eneundervisning i eget lokale.
    Undervisningen er bygget op med fast struktur og genkendelighed som bærende elementer. Formålet med undervisningen er at udvikle elevernes lyst og evne til samvær, samspil og kommunikation. Via elevernes egne kommunikative udspil arbejdes der med at konsolidere allerede opnåede færdigheder og viden samt at bringe den enkelte elev frem til et højere videns- og/eller funktionsniveau.

    Indholdet i undervisningen er altid tilpasset den enkelte elevs funktionsniveau, og kan fx være:

    ·Dansk/kommunikation
    ·Matematik
    ·Kreative fag
    ·Alle øvrige fag fra folkeskolens fagrække, hvor det er relevant
    ·Undervisning i ADL (almindelig daglig levevis)
    ·Motoriske aktiviteter
    ·Omverdenskendskab
    ·Emneundervisning
    ·Mobility-undervisning
    ·Syns-, tale- og høreundervisning

    Kommunikation er det grundlæggende fokuspunkt i al aktivitet og derfor en integreret del af alle undervisningsområder.

  • Metoder og tilgange

    Metoder og tilgange

    En pædagogisk tilgang med udgangspunkt i elevens sansemæssige udfordringer er grundlaget for de didaktiske overvejelser, som vi foretager i forbindelse med undervisningens indhold og form. Der er derfor fokus på det sociale, det kommunikative og de fysiske omgivelser. Undervisningen er struktureret, forudsigelig og genkendelig, og vi lægger stor vægt på elevernes individuelle udvikling gennem kommunikation og etablering af sociale relationer.

    Personalet har viden om følgerne af sansemæssige udfordringer, og undervisningen skal afhjælpe eller begrænse følgerne disse.
    Der opstilles læringsmål ud fra den enkelte elevs kompetencer og potentialer, og arbejdet mod læringsmålene foregår i et individuelt planlagt forløb.
    Undervisningen har elementer fra neuropædagogik samt relations- og ressourceorienteret pædagogik. Relationsarbejde fylder meget i undervisningen, da relationen er grundlæggende for indlæringen, og opbygning af relationer kræver tid for børn med sansemæssige udfordringer.

    Metoder, som vi benytter:

    • ICDP – metode til at arbejde med samspil og relationer Dansk Center for icdp
    • KRAP - Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik
    • TEACCH - en struktureret pædagogisk referenceramme, der indebærer målrettet, systematisk og struktureret arbejde med opbygningen af et miljø, som er forudsigeligt og overskueligt
    • Pædagogisk massage cfpm.dk
    • Teori om kommunikative relationer Matcen.dk/kommunikative-relationer
    • Videoanalyse
    • Nærmeste udviklingszone
    • Gardners teori om multiple intelligenser

    Sproglig, taktil og visuel stilladsering ved hjælp af:

    • Talesprog
    • Enkelttegn og tegnstøttet kommunikation, individuelle tegn
    • Førsproglig kommunikation (kropslige udtryk, gester og lyde)
    • Taktil kommunikation og haptisk kommunikation
    • Referenceobjekter/konkreter
    • Visuelle materialer (billedmateriale, foto, piktogrammer, Boardmaker-materiale)

  • Økonomi

    Økonomi

    Se takster på Region Nordjyllands hjemmeside.

Kontakt

Peter Veje Hangaard

Afdelingsleder

Telefon

92 43 90 76

Mail

pevh@rn.dk
OPDATERET
2. november 2022

Du er her

  1. Forside
  2. Borger på Undervisning og Behandling - CDH
  3. Undervisning
  4. Børn

Er du jobsøgende?

  • Ledige job i Region Nordjylland
  • Personalepolitikker
  • Mission, vision og værdier

Hjælpeværktøjer

  • Læs op
  • Adgang med Tegn

Find os på

Tilgængelighedserklæring

    Undervisning og Behandling - CDH | Kollegievej 1 | 9000 Aalborg | EAN 57 98 00 32 80 400 | CVR: 29190941
    Tlf. 97 64 72 00 | fax 97 64 72 44 | Mail cdh@rn.dk | Skriv til os med sikker Digital Post via borger.dk (login med MitID)